Nareszcie, po latach starań mieszkańców i naszych . Obwieszczenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach z dnia 16 maja 2017 r., znak WOOŚ.4711.3.2015.PP.1, w sprawie poinformowania stron postępowania o wydanej decyzji zobowiązującej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą w Warszawie, przy ul. Targowej 74, do ograniczenia oddziaływania na środowisko poprzez obniżenie poziomu hałasu przenikającego z odcinka linii kolejowej nr 133 przebiegającej w rejonie ul. Narutowicza w Dąbrowie Górniczej 2017-05-17.
Ten wpis wywołał u niektórych histerię. Zarzucono mi, że nic nie robię! Jak jest w rzeczywistości?
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska rzeczywiście wydał PKP nakaz obniżenia hałasu przy linii kolejowej nr 133. http://bip.katowice.rdos.gov.pl/obwieszczenie-regionalnego-dyrektora-ochrony-srodowiska-w-katowicach-z-dnia-16-maja-2017-znak-woos-4711-3-2015-pp-1 Ale trzeba jeszcze poczekać, w jaki sposób ta decyzja zostanie zrealizowana. Już nieraz się rozczarowaliśmy.
W sprawie hałasu przy ul. Narutowicza i Orkana występowałem wielokrotnie.
Chyba pierwsze było złożenie przez Panią Poseł Ewę Malik zapytania poselskiego, które przeze mnie zostało przygotowane pobierz Zapytanie Poselskie linia 133 Uzyskana odpowiedź z PKP PLK Zapytanie odpowiedź zawierała zobowiązanie się do przeprowadzenia pomiarów po zakończeniu remontu i jeżeli będą przekroczone normy, do podjęcia kroków zapobiegawczych. To pismo wysyłane przy wszystkich interwencjach na pewno pomagało, zwłaszcza po zmianie rządu.
Temat hałasu z linii 133 podejmowałem również w interpelacjach radnego. Były to interpelacje
pobierz Reszke_177 03 2015 Reszke_177_odp Reszke_177_odp_u
pobierz 1358_Reszke 09 2017 odpowiedź 1358_Reszke_odp (2)
pobierz 1708_Reszke 03 2017 odpowiedź 1708_Reszke_odp (1) 1708_Reszke_odp.u
Obwieszczenie się ukazało, o czym już napisałem.
W 2016 roku na posiedzenie Rady Dzielnicy przyszedł Pan Andrzej Kaniowski, który zwrócił się o pomoc. pkp wniosek o ekrany – stowarzyszenia i do mnie. I dobrze się stało, bo dzięki temu otrzymałem ogromną dokumentację , która pokazuje determinację mieszkańców i o naszych działaniach mieliśmy informację na bieżąco. I wyniki badań WIOŚ 2010 i WIOŚ 2016 . Szczerze podziwiam Pana Andrzeja, ale to pokazuje, że mieszkańcy walczący samodzielnie mają większe szanse na załatwienie sprawy, jeżeli współpracują szerzej. Cenne były zwłaszcza wyniki pomiarów, które wskazywały jednoznacznie na przekroczenie norm. W Strzemieszycach jest wielu takich ludzi, którzy podejmują działania, że wymienię bez nazwisk : Marek na Rudnej, Ola z Fabrycznej, Bartek z Hotelowej, Pan Lucjan i inni, często anonimowi.
Z hałasem i jego poziomem związana jest interpretacja zapisów w planach zagospodarowania przestrzennego, na podstawie których określa się dopuszczalne normy hałasu. Jest to istotne, ponieważ jednostka hałasu decybel (dB) jest jednostką logarytmiczną, więc rzeczywisty hałas nie rośnie liniowo wraz ze wzrostem natężenia podawanego w decybelach. Wzrost hałasu o 1 decybel oznacza tak naprawdę wzrost o 26% w stosunku do stanu poprzedniego (1 decybel to najmniejsza zmiana, jaką potrafi wychwycić przeciętne, ludzkie ucho). Tak więc średnio co 3 dB hałas rośnie nam dwukrotnie.
W przypadku ul. Narutowicza i Orkana tereny te traktowane są przez Urząd Miejski jako tereny zabudowy wielorodzinnej, co sprowadza się do stosowania podwyższonych norm. Dla hałasu kolejowego to 4 dB, dla hałasu 5 dB. Czyli oznacza to przyjęcie wysoce niekorzystnych norm dla mieszkańców, gdyż pozwala na przyjęcie za dopuszczalny ponad dwukrotnie wyższy hałas ! Dlatego starania o zastosowanie norm dla terenów zabudowy jednorodzinnej mają głęboki sens i to już jest właściwie walka z urzędem, żeby przestał widzieć na Narutowicza bloki wielorodzinne! W tej sprawie składałem liczne interpelacje pobierz 1363_Reszke (2) plan 09 2016 1363_Reszke_odp (3) ; 1556_Reszke (1) plan 12 2016 1556_Reszke_odp plan ; , pisma do Wojewody pobierz PKP Wojewoda i do WIOŚ pobierz PKP 3. Na razie bez efektu, ale te działania będą dalej prowadzone.
Bez doprowadzenia do respektowania norm hałasu odpowiadających właściwej klasyfikacji terenu wszystkie podejmowane działania będą odnosić się do norm wyższych, niż powinny, niekorzystnych dla mieszkańców! rozporządzenie
Ważnym elementem walki z hałasem jest również Gminna Mapa Akustyczna. Ostatnie pomiary były w 2011 roku.Mapa akustyczna powinna być aktualizowana co 5 lat i kilkakrotnie występowałem o jej aktualizację, bo termin minął pobierz 1415_Reszke mapa 1 i 1415_Reszke_odp (1) mapa 1 ; 1701_Reszke mapa 2 i 1701_Reszke_odp mapa 2.
Obecnie trwają pomiary i mam nadzieję, że pokażą zmiany, jakie nastąpiły w ostatnich latach w nowym gminnym Programie Ochrony przed hałasem zostaną ujęte skuteczne działania.
Pokazane działania wskazują, że do hałasu trzeba podchodzić kompleksowo. Nie podaję wszystkich pism, emaili i innych działań, bo było ich może kilkadziesiąt. Sam pomiar i stwierdzenie, że jest przekroczona norma, to za mało. Trzeba uporządkować również sposoby prawidłowej interpretacji norm i dokumenty gminne, czyli gminny program ochrony przed hałasem.
Mieszkańcy nie mogą dostać ekranów do zaniżonych norm na skutek wadliwej interpretacji przepisów przez Urząd Miejski!
Jako ciekawostkę przytoczę jeszcze nasz projekt uchwały Stowarzyszenia Samorządne Strzemieszyce złożony do Rady Dzielnicy Strzemieszyce Wielkie pobierz 2016 Uchwała RD w sprawie planów , który został zablokowany przez kierownictwo Rady Dzielnicy. Komu służy blokowanie projektów niekorzystnych dla Urzędu Miejskiego, a korzystnych dla mieszkańców?
Na koniec postawie pytanie : Czy miałem prawo napisać, że się cieszę, że działania, które podejmowali mieszkańcy i które podejmowaliśmy my, przyniosły skutek. Kolejny ordynarny atak na mnie w grupie Nasze Strzemieszyce na Facebooku to działania, które podejmuje grupa osób, nie wiem z czyjej inspiracji, ale są to działania podejmowane w celu przedstawiania mnie i Stowarzyszenia Samorządne Strzemieszyce w złym świetle wobec mieszkańców. Tym się zajmują, zamiast zajmować się sprawami mieszkańców.
W sprawie walki z nadmiernym hałasem podejmowałem również działania odnośnie ul. Strzemieszyckiej, ul. Fabrycznej, ul. Hotelowej, Majewskiego (DK94) i ul. Rudnej. Hałas jest obecnie jednym z głównych problemów Strzemieszyc i jest to również degradacja środowiska naturalnego. I problem cywilizacyjny.
Jutro złożę interpelację w której zapytam:
-
Jak zostanie zrealizowane polecenie obniżenia hałasu przy Narutowicza i przy Orkana?
-
Jak Urząd Miejski będzie współpracował z PKP przy realizacji projektu?
-
Jakie będą konsultacje z mieszkańcami?
-
Jakiego rodzaju ekrany zostaną zastosowane? I czy w ogóle mają to być ekrany?
Jest to istotne . Jak podają producenci, zadaniem ekranów akustycznych jest pochłanianie, odbijanie bądź rozpraszanie fal dźwiękowych, a przez to zmniejszenie hałasu. Dlatego też są one wykonywane z materiałów o odpowiedniej gęstości powierzchniowej (większej niż 10kg/m2), a także właściwościach zwiększających ich skuteczność w ograniczaniu hałasu. Ekrany akustyczne mogą pochłaniać, rozpraszać fale akustyczne, bądź też działać na zasadzie ich ugięcia na bokach i krawędzi ekranu.
W zależności od zasady działania można wyróżnić trzy podstawowe typy ekranów akustycznych: pochłaniające, odbijające oraz odbijająco-rozpraszające.
Pochłaniające ekrany akustyczne absorbują część fal dźwiękowych, dzięki czemu nie wracają one z powrotem do środowiska, a przez to ograniczają hałas zarówno poza ekranami jak i w środowisku. Wśród tego typu ekranów wymienić można:
-
tzw. zieloną ścianę,
-
konstrukcje aluminiowe,
-
niektóre konstrukcje drewniane.
Odbijające ekrany akustyczne charakteryzują się odbijaniem fal dźwiękowych z powrotem do środowiska, skutecznie blokując wydostawanie się hałasu poza ekrany. Istotną ich cechą jest jednak wzmożenie hałasu wewnątrz środowiska poprzez zjawisko interferencji. Są to ekrany z takich materiałów jak:
-
poliwęglan,
-
szkło akrylowe,
-
beton.